Hjemmekontor – nyttige tips

Nå er det mange som sitter på hjemmekontor og har nye rammer for arbeidshverdagen. Det er viktig å forebygge belastningsplager og legge til rette for hjemme så godt man kan. Vi har derfor noen enkle tips.
ot-1.jpg
  • Stå opp til vanlig tid og behold morgenrutiner
  • Ha et fast sted som defineres som «arbeidsplassen»(om du kan) . Det er en fordel om du kan sitte i fred.
  • Ta regelmessige små pauser og matpause til vanlig tid.

Hvilket utstyr trenger jeg hjemme i denne perioden?

Ta med deg utstyret du normalt benytter på jobb om du kan. Skjerm, tastatur, underarmsstøtte, med mer… Finn et arbeidsbord i egnet høyde. Spisebord fungerer ofte greit. De av dere som jobber hele dag en bak en datamaskin bør vurdere å ta hjem sin egen kontorstol for å kunne regulere riktig arbeidshøyde. Dersom man ikke har kontorstol hjemme kan man forsøke å legge en pute på stolen for å få en riktig høyde på stolen ift bordet. (se bilde lenger ned)

De som jobber på Laptop bør passe på å variere arbeidsstillingen slik at den ikke blir for statisk. Ta små mikropauser innimellom for å løse opp.

Beskrivelse av en god sittestilling.

  • Albueleddet skal være i 90 grader
  • Ca 2/3 av underarmen skal hvile på skrivebordet
  • Tastaturet skal stå tilsvarende langt inn på bordet
  • Øverste del av skjermen skal være i høyde med øynene når du skriver ”touch”
  • Skuldrene skal være senket
  • Ca 2/3 av låret skal være i kontakt med stolen
  • Låret skal helle litt nedover
  • Sitt godt inn på stolen, med støtte i korsryggen. Tyngden skal være jevnt fordelt over sete, lår og på føttene.
  • Gjør deg godt kjent med stolens innstillingsmuligheter. Ofte må skrivebordets høyde justeres, men gjør det etter at stolen er stilt inn i riktig høyde. (På hjemmekontoret må man kanskje kompromisse og justere stolen til bordet)

Les også råd i fra STAMI: https://stami.no/rad-for-en-bedre-hjemmekontorhverdag/

Aortadisseksjon: God effekt av trening etter operasjon ...

Vi oppfordrer alle til litt daglig fysisk aktivitet som å gå en tur, enkel styrketrening, bevegelighetstrening med mer. Søk gjerne opp gratis hjemmetreningsøkter via Facebook eller andre digitale medier.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest